Sain bain uu - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Aly Loes Vellema - WaarBenJij.nu Sain bain uu - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Aly Loes Vellema - WaarBenJij.nu

Sain bain uu

Door: Aly Loes Vellema

Blijf op de hoogte en volg Aly Loes

07 Mei 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar

Sain bain uu,

Hoe gaat het daar in Nederland? Allemaal een beetje aan het genieten van het mooie weer?
Hier is het weer helaas niet echt stabiel en de temperaturen schommelen enorm. De ene dag kan de winterjas wel uit en loop je rond in je bloesje en het andere moment kan de jas weer aan, sjaal om, handschoenen aan en muts op. Deze week varieerden de temperaturen overdag van -1 tot +18 graden. En 's nachts van -11 tot +2. Soms hebben we op 1 dag alle vier de seizoenen, inclusief sneeuwstormen en zandstormen en vlak daarna weer een stralende blauwe lucht met zon. Gelukkig worden de periodes dat het mooi weer is steeds langer en vanaf begin juni is de zomer echt begonnen en krijgen we temperaturen van 30 graden en heeeeeel veel zon. Zoals jullie kunnen begrijpen kijkt iedereen hier daarnaar uit.

Op m'n werk gaat het goed, we hebben de eerste trainingen op het gebied van marketing en value adding al gegeven en de mensen waren er erg tevreden mee. We hebben een aantal analyses gedaan waar we tijdens onze trainingen en ons verblijf in de soums (=dorpjes) mee verder gaan. Erg nuttig dus. Tijdens deze field trip hebben we ook nog monitoring en evaluaties gedaan van de businessplannen van de herdergroepen die bij ons project betrokken zijn. Daarvoor hebben we ze bezocht en hebben we ook bij een familie overnacht. En zoals overal waar we komen, werden we erg gastvrij ontvangen en we kregen weer een overvloed aan zoete thee ( zoute melkthee, waarvan de smaak verschilt per keer) en rijst met schapenvlees en heel veel vet. Gelukkig een van mijn collega's Tumen dol op al dat vet, dus geven we dat maar aan hem om het zelf niet op te hoeven eten. :-)
Het is erg mooi om op deze manier in contact te komen met het land en de tradities en om te zien hoe deze mensen leven samen met hun familie en hun dieren. Het oudste dochtertje (4 jaar) van het gezin vond Dorieke en mij erg interessant, want we hadden zulk vreemd haar en ook wilde ze steeds in onze monden kijken omdat we zo raar praten. Helaas is ons Mongools niet echt veel beter geworden, maar haar hebben we wel tot 5 leren tellen in het Nederlands en een Nederlands liedje geleerd. Erg leuk!
Ik kan er nog heel veel over vertellen, maar misschien geven de foto's een beter beeld van hoe het er reilt en zeilt. :-)

Ondertussen zijn we deze 2 weken bezig met het maken van de trainingen die we in mei en juni gaan geven. Jammergenoeg zal ik de eerste 2 weken van trainingen moeten missen, maar in juni ben ik er wel weer bij. Ondertussen ben ik ook bezig met het organiseren van de jaarlijkse trade fair samen met de kamer van koophandel in september en gaan we zeer waarschijnlijk 10 weken de soums in. Genoeg te doen dus nog de aankomende tijd. :-)

Ondanks dat het jammer is dat ik niet bij de trainingen kan zijn in mei, heb ik natuurlijk ook een hele mooie andere tijdsinvulling. Want over een weekje komt Ibrahim al deze kant op en gaan we heerlijk vakantie vieren. En nu is mijn verhaal niet zo lang, maar over 5 weken krijgen jullie in ieder geval een up date van mijn vakantie met Ibrahim en de zomer conferentie van VSO. Met natuurlijk weer wat mooie foto's. Want nu is het nog geel/lichtgroen, maar tegen die tijd is het hele land groen.

Tot over 5 weken!

Beierte Aly Loes

• 07 Mei 2011 - 06:12

Anne:

Ha!
    Het weer is hier lekker, maar hopelijk komt het snel jouw kant op.
    Leuk dat jullie analyses zinvol zijn.
    Keep up the good work!!!
    Fijne 'vakantie' met je mannetje (ga je hem ook vetmesten met schapenvlees?)
    Daag!
    kus,

• 07 Mei 2011 - 07:20

Jennifer:

Goeiemorgen Aly Loes,

Leuk verslag weer, en jazeker genieten we hier van het prachtige weer. Als ik je koukleumfoto's zie benijd ik je niet. Bij ons op kantoor is de kachel nog lekker aan als er nachtvorst is geweest (gelukkig). Wat leuk al de lammetjes, alleen dat vette vlees is weer wat minder maar ik snap wel dat ze dat daar allemaal opeten. Met zulke temperaturen kun je zelf ook wel wat isoleer gebruiken ;-p.
    Heel veel plezier straks in je vakantie met Ibrahim!

Lfs Jenn

• 07 Mei 2011 - 08:51

Heit:

hi Aly Loes,
    Het weer is hier lekker.
    Prachtige foto's.
    Geniet en straks een fijne vakantie met Ibrahim.
    Veel plezier
    groetjes,
    heit

• 07 Mei 2011 - 11:56

Geraldine:

Wat een verhaal weer. Het contrast is zo groot en het is heel bijzonder om dat te zien. Je foto's geven een goed beeld. Het moet een fantastische ervaring zijn bij die families verblijven. Kan me voorstellen dat die wisselende temperaturen niet wennen.. hier blijft het gelukkig wel constant :-) groeten vanaf Curacao! Veel plezier tijdens jullie vakantie!!

• 07 Mei 2011 - 12:00

Han:

Hey loesje,
    wat een geweldige periode! ! ! ben alweer jaloers op je (zelf net terug van 5 weken in Tunesie werken in de vluchtelingenkampen.. ) en wil nu wel weer weg.
    Tis zeker super om op deze manier de cultuur mee te maken en ondertussen zinvol bezig te zijn!

Geniet ervan !

-x- Han

• 07 Mei 2011 - 16:30

Ibrahim:

Hallo Aly Loes,
    wat een leuk en interessant verhaal en prachtige foto’s weer ;-). Geeft een goede indruk van het leven daar en de omgeving. Je nieuwe outfit, het staat je enig! Ik wil ook zo’n deel! :-)
    Verder ga ik er vanuit dat daar de zon aan een stuk zal schijnen na vrijdag de 13de :-).
    Tot snel.
    xxx

• 07 Mei 2011 - 19:45

Mem:

hoi leaf famke, goh wat mooi daar allemaal. en straks de natuur helemaal aan het bloeien. Nog een weekje en dan komt een mooie periode , ga fijn genieten en tot morgen op de skype. dikke tút mem

• 10 Mei 2011 - 14:26

Tante Sjouk:

wat fijn dat ik jouw verslag en foto's
    kan zie op mijn computer.Ik vind jou reis verslagen erg interesant.
    dikke tut

• 12 Mei 2011 - 11:48

Anouk:

Prachtige foto's weer meis! Geeft je verhaal meteen een goed beeld. Heel veel plezier met Ibrahim, geniet er van!

Lfs

• 16 Mei 2011 - 13:48

Marion Van Der Maas:

Hallo Aly Loes,
    Wat een leuk verslag en mooie foto's. Je ziet er zelf ook fantastisch goed uit.
    Fijne vakantie met Ibrahim. Groeten,
    Marion

• 19 Juni 2011 - 10:21

Jennifer:

Hey Aly Loes,

Hoe was je vakantie? Inmiddels druk met je trainingen? Ik kijk uit naar een nieuw stukje en natuurlijk naar verse foto's!