WeekendjeTerelj - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Aly Loes Vellema - WaarBenJij.nu WeekendjeTerelj - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Aly Loes Vellema - WaarBenJij.nu

WeekendjeTerelj

Door: Aly Loes Vellema

Blijf op de hoogte en volg Aly Loes

14 Februari 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar



Hallo hallo,

Hierbij dan (eindelijk) het verhaal bij de foto's die ik gisteravond al geplaatst heb. Eerlijk gezegd kon mijn verblijf niet beter beginnen dan het het afgelopen weekend gedaan heeft.
Samen met 3 andere VSO'ers (Andrew, Vincent en Dorieke) ben ik op zaterdagochtend opgepikt door Bert in zijn oude brandweerwagen. Samen met hem en zijn 2 zonen zijn we naar zijn ger-kamp in Terelj (30km vanaf Ulaanbaatar) gereden. Ondanks dat we behoorlijk opgepropt zaten (met z'n zevenen inclusief bagage) was het een interessante rit daarnaartoe. Het was mooi om de stad uit te rijden en een klein beetje een idee te krijgen van het Mongoolse landschap, nu nog helemaal bedekt met sneeuw.

De rit naar het kamp duurde ongeveer 2 uur en onderweg zijn we nog een keer gestopt voor een Mongools ritueel waarbij je vodka drinkt en 3x met de klok mee rond de Ovoo (soort heilige plaats) loopt.
In het kamp aangekomen hebben we ons in onze ger gesettled en hebben we heerlijk gegeten bij Bert en zijn Mongoolse familie. Hierna zijn we de heuvels rond het ger-kamp gaan beklimmen. Hieruit is wel gebleken dat bergbeklimmen niet mijn hobby zal worden. Door het hoogteverschil (hier is het gemiddeld 1500 meter) moet je lichaam erg wennen en is het lastiger ademhalen. En als je dan ook nog verkouden bent, is dat nog moeilijker. 'Gelukkig' vroor het zo hard dat het snot (sorry voor de onsmakelijke details) direct bevroor zodra het uit mijn neus liep, dus van een loopneus was geen sprake.:-)
De klim was afzien, maar het uizicht boven op de heuvel maakte alles goed. Dat was echt schitterend! (zie foto's)

Na deze beklimming (en afdaling) hebben we weer heerlijk gegeten bij Bert en zijn familie. Maar door alle inspanningen en de jetlag, ging voor mij snel het lichtje uit en ben ik teruggegaan naar onze ger. Nu wordt het in een ger 's nachts bijna net zo koud als buiten (-30), dus wat was ik blij met mijn super warme slaapzak (bedankt heit en mem, echt beste verjaardagkado ooit!).
Als enige heb ik heerlijk geslapen en het geen moment koud gehad. Nou ja, behalve toen ik heel nodig naar de wc moest (en ik maar denken: ik hoef niet, ik hoef niet, ik hoef niet. Helaas werkte dat niet zo...:-() Dus ik moest alsnog vanuit mijn warme slaapzak eerst 5 lagen kleren aantrekken en dan de kou in naar het 'openlucht' toilet. En koud dat het is...helemaal 's nachts.

De dag daarna hebben we een deel (traditionele Mongoolse kleding) gekregen en zijn we een paardrijtocht gaan maken door de omgeving. Dat was echt super gaaf! Echt voor herhaling vatbaar. Zo'n mooie omgeving, de besneeuwde heuvels en valleien en bevroren rivieren (Sorry Jennifer, maar de Drentse hei is er niks bij).
Daarna zijn we moe maar voldaan teruggegaan naar Ulaanbaatar (UB). Wat een heerlijke eerste weekend!

Vandaag zijn we begonnen met het introductieprogramma en heb ik kennisgemaakt met alle net gearriveerde VSO'ers en de VSO-staf. Daarna heb ik mijn eerste Mongoolse les gehad. Dit zal nog wel een opgave worden, maar het begin is er. Begin straks aan mijn huiswerk. Dus hierover binnenkort meer.

Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs Aly Loes


  • 14 Februari 2011 - 12:01

    Anne:

    Geweldig!
    Klinkt goed!

    Allemaal leuke dingen

    (ps: hoe zijn de Mongoolse mannen?)

  • 14 Februari 2011 - 12:02

    Jennifer:

    Hey Aly Loes,

    I get it. De volgende paardrijtocht organiseer ik in mongolie. Roggel jij de paarden?

    Fijn te lezen dat je goed bent aangekomen en dat je slaapzak zo lekker warm is. Ik benijd je niet eerlijk gezegd. -30.... doen ze daar niet aan winterslaap ofzo?

  • 14 Februari 2011 - 12:11

    Daphne:

    Hmmm , dat paardrijden klinkt heel erg leuk, maar met min 30 naar de wc klinkt wat minder. En veel succes met je curcus mongools, misschien kun je ons ook wel wat woordjes bij brengen.

    Groetjes

  • 14 Februari 2011 - 12:17

    PH:

    Ha zus!

    Wat zien die foto's er gaaf uit! Die traditionele dingen zijn echt mooi :) en 1500 meter went snel en dan kun je als een idioot de berg op rennen ;) Heel veel plezier daar met alles!!

    X PH

  • 14 Februari 2011 - 18:08

    Annelieke:

    Wauw!! Wat een belevenissen zeg!! Is het tegengestelde van hier... wij zijn vandaag in de bloedhitte leeuwen wezen kijken ;-)
    XXX

  • 14 Februari 2011 - 19:15

    Mem:

    hoi famke,
    wat fijn dat je zo lekker warm hebt geslapen. anders moest je er nog vaker uit. Het is daar prachtig zeg , jammer dat het zover is.anders kwam ik langs voor een glas melk.
    succes met de studie. dikke tút mem

  • 15 Februari 2011 - 12:51

    Heit:

    Geweldige foto''s
    Fijn dat de slaapzak zo lekker warm is.
    Prachtige omgeving.
    Geniet en veel plezier

  • 15 Februari 2011 - 15:24

    NYnke:

    wauw wat een andere wereld. super hoor Aly Loes, om dit mee te maken. Geniet ervan en sterkte met alles wat je gaat doen!

    groet, nYnke (H uit B)

  • 15 Februari 2011 - 18:39

    Nina P:

    He Aly Loes,

    Mooie foto's zeg! Had geen idee hoe Mongolie eruit zou zien, leuk!
    Hier heb ik het al koud met 6 graden boven nul. Wat zal jij het koud hebben...
    Veel plezier nog even.


  • 15 Februari 2011 - 18:40

    Nina :

    Zonder even natuurlijk... wilde zeggen, nog veel plezier!

  • 17 Februari 2011 - 02:00

    Ibrahim:

    Aly Loes,
    wat een prachtige eerste weekend ervaringen. En het landschap, even zo mooi. Doen we dit nog eens samen over? Ik heb mijn vlucht al geboekt!

    heel veel plezier daar, geniet van alle de momenten en ervaringen.
    tot snel,
    xxx

  • 17 Februari 2011 - 22:16

    Christel:

    Zeg net tegen Marnix: 'tis hier best fris he?' (thermometer zegt 20 graden) en daar waren we het over eens. Tot ik jouw verhalen ging lezen en daar -23/-5 zag staan..., Bij nader inzien valt t toch wel mee hier, zeker als je 's nachts naar de wc moet ;-)

    X Chris

  • 21 Februari 2011 - 18:23

    Gladys:

    Klinkt goed allemaal. Mooie foto's! -30 en dan beginnen ze hier al te piepen bij -8.
    Succes met de studie. Groetjes

  • 23 Februari 2011 - 16:10

    Sabine:

    Hey!!
    Al helemaal gesetteld?
    Klinkt erg leuk je eerste ervaring :D
    En wij hier al klagen als het onder 0 is! De bikkel!
    Fijn dat je wel lekker warm kunt slapen, zo zie je maar weer je ouders zijn belangrijker voor je dan je vaak beseft ;)

    Geniet er van!

  • 24 Februari 2011 - 20:47

    Nina:

    Jeee zeg, ziet er geweldig uit! Maar wat een kou :-(. Had al de pest in dat hier een laagje sneeuw lag vanmorgen! Succes met huiswerk maken en have fun! X

  • 20 April 2011 - 09:46

    Reinie:

    He Aly Loes ,
    Hoe is het met je.
    We hebben de foto's bekeken en hebben gezien dat er niet veel te beleven is. ( HAHA ) Maar dat zal voor jou wel anders zijn. Ook zien we dat het er ontzettend koud is. Op dit moment dat ik dit type is het hier 25 graden , dus lekker warm.
    Geniet van dit avontuur en we spreken elkaar nog wel een keer.

    Groetjes van de jongens van de CBK.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aly Loes

Actief sinds 30 Okt. 2010
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 52081

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 01 September 2014

Mongolia: The sequel

10 Februari 2011 - 30 November -0001

Steppeland Mongolië

Landen bezocht: