Arvaikheer - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Aly Loes Vellema - WaarBenJij.nu Arvaikheer - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Aly Loes Vellema - WaarBenJij.nu

Arvaikheer

Door: Aly Loes Vellema

Blijf op de hoogte en volg Aly Loes

16 April 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar

Lieve mensen,

De afgelopen keer heeft het nogal een tijdje geduurd voordat ik een update gaf van mijn leven hier. Om het voor mij wat makkelijker te maken en jullie beter op de hoogte te houden, heb ik besloten iets vaker een berichtje te schrijven. Het zal dan misschien wat korter zijn, maar dan hebben jullie in ieder geval een beetje een indruk van hoe het hier reilt en zeilt. :-)

De afgelopen 2 weken heb ik op kantoor gezeten en zijn we druk bezig geweest met het schrijven van rapporten, want helaas blijkt dat we in dit project een overvloed aan rapporten moeten schrijven. We hebben een weekrapport, een weekbriefing, een maandrapport, een technisch rapport, een fieldtrip rapport, een kwartaal rapport, halfjaar rapport, jaarrapport, timesheets en weet ik wat allemaal nog meer. Op zich niet zo'n probleem, want wat we doen moet natuurlijk wel verantwoord worden, maar het lastige is dat elke keer als je iets invult en opstuurt het format weer verandert en je het dus nog een keer mag doen. (Jippie…not) Gelukkig zijn ze er nu bij het PMU (project management unit) nu ook achter gekomen dat het op deze manier niet echt werkt, dus hebben we vanaf nu in ieder geval 1 weekrapport format wat we in moeten vullen. Helaas blijft het een vereiste van de ADB (Asian Development Bank), MoFALI (Ministery of Food, Agriculture, Light Industries) en MoF (Ministery of Finance). We zullen er dus mee moeten leren leven en heel veel geduld hebben. Godzijdank gaan we vanaf juni trainingen geven bij de herdersgroepen en zijn we nog maar weinig op kantoor te vinden, dus dan wordt het schrijven en sturen van rapporten ook een beetje lastig... :-) Daarnaast ligt er het plan om 10 weken onafgebroken in de soums te gaan werken, dus dan zijn we de maanden juli en augustus ook niet op kantoor. Heerlijk, een goed vooruitzicht al zeg ik het zelf. :-) Allereerst de herders helpen en trainingen geven, maar daarnaast ook van de prachtige natuur genieten. Helemaal in de zomermaanden schijnt het echt super mooi te zijn. Dan is het warm en groen, dus wat wil je dan nog meer?!? :-)

In Arvaikheer bevalt het ook erg goed. Afgelopen weekend hebben we Dorieke haar verjaardag gevierd en daarvoor hebben we appeltaart en brownies gebakken. Voor herhaling vatbaar zullen we maar zeggen, zo goed was het allemaal gelukt. Het viel ook erg in de smaak bij onze gasten, net zoals de hutspot die we voor ze klaar hadden gemaakt. Ja, we moeten er nog wel een beetje een Hollands tintje aan geven. :-) En hutspot is ook bijna het enige wat je nog goed kunt maken hier aangezien we niet zo veel meer hebben dan aardappelen, uien, wortelen, kool en af en toe broccoli. Gelukkig zijn we nu wel onze eigen sla, andijvie, spinazie, tomaten en aardbeien aan het kweken en die doen het erg goed op de koeienpoep die we eerder gezocht hebben, dus binnenkort kunnen we hele gevarieerde maaltijden in elkaar draaien. :-)

Ondertussen zijn Ibrahim en ik druk bezig met het plannen van onze vakantie. Ibrahim komt hier 14 mei aan en dan gaan we samen iets meer dan 3 week rondtrekken door Mongolie. Het plan is om o.a. een trekking te paard te gaan doen van 4-5 dagen in de omgeving van de Naiman Nuur (8 lake district), de zandduinen (Khongor Els sanddunes) en flaming cliffs in de Gobi-woestijn te gaan bekijken en een paar dagen bij twee families (een met geiten en schapen en een andere met kamelen) te logeren en hun te helpen met hun dagelijkse werkzaamheden. Om zo het 'echte' Mongolie te ervaren. Zoals jullie kunnen begrijpen heb ik daar enorm veel zin in. Niet alleen om nog meer van Mongolie te zien, maar natuurlijk vooral omdat Ibrahim deze kant op komt. :-)

Ik zal nu nog even een paar foto’s toevoegen, zodat jullie kunnen zien hoe het leven er hier uitziet.

Tot snel!

Aly Loes

Mocht je me post willen sturen dan kan dat naar:
VSO Mongolia Programme Office T.av. Aly Loes Vellema
Room 306 Crystal House Business Centre
PO Box 678, Ulannbaatar - 13 Mongolia

• 16 April 2011 - 07:10

Joleen:

Lieve Aly Loes,

Klinkt super avontuurlijk! Wat een prachtig landschap, moet vast fantastisch zijn in de zomer! Gaaf dat je dat allemaal gaat meemaken. Zo stoer van je!
    In-house farming, wellicht dat je daar ook een rapport over kan schrijven ;-)
    Weet er alles van, als je money krijgt moet elke stuiver verantwoord worden, vraag je je ook wel eens af wie die rapporten allemaal leest? Weekly, monthly, quarterly, bi-quarterly, yearly and so on!
    Succes en tot horens! Grx

• 17 April 2011 - 11:49

Ibrahim:

Hoi Aly Loes,
    met al die taartjes en gebakjes, en verse eigen gekweekte groenten die jullie ter beschikking hebben, verwacht ik binnenkort een geweldig welkomsmaal. ;-). Nog even rapporten schrijven voor jou, en dan heerlijk vakantie! Ik kijk er ook naaruit! tot snel. xxx

• 17 April 2011 - 18:13

Hey You!:

Blijft ontzettend leuk om je verhalen te lezen! Je schrijft ze ook leuk op zodat we echt een idee krijgen van hoe het daar is. Gelukkig kunnen wij de kou achterwege laten, hier inmiddels lekker de lente aanwezig. Maar daar wordt het ook al warmer toch?
    Jammer van de vele rapporten schrijven, dat is inderdaad wat minder. Straks lekker er op uit, maakt het weer goed toch?! :-)
    Veel succes daar en nog even, dan is Ibrahim er!! ;-)
    xxx

• 18 April 2011 - 05:54

Anne:

leuke update!
    tot de volgende chat-sessie!

kus,
    An

• 18 April 2011 - 13:52

Marja De Jong:

Leuk he Aly Loes al die formulieren invullen, maar niet heus. En straks in mei lekker rondtrekken in Mongolie met Ibrahim, lijkt me kicken. Ik wens je alvast heel veel plezier en tot meeeeeeeeeeeeeels, lieve groetjes Marja.

• 22 April 2011 - 18:29

Mem:

hoi famke, ik had vergeten hier een reactie te geven. dom he, En alweer een week dichterbij dat Ibrahim komt. En wat een afwisseling van alles heb je daar. Geniet ervan en dikke knuffel van mij. mem

• 24 April 2011 - 16:20

Tante Loes:

hoi aly loes , ik lees jouw verslag thuis even. ik heb mijn leesbril hier niet. maar leuke foto's. dikke tút tante loes oant sjens

• 27 April 2011 - 11:32

Sabine:

Hey Aly Loes,

Even een berichtje vanaf Sloten.
    Hm.. rapporten schrijven, je was zo blij de je niet meer op kantoor hoefde te zitten hele dagen ;) Uiteraard zal het kantoor er daar iets anders uitzien :P
    Nog paar weekjes en dan komt je maatje langs, gezellig!!
    Gaat de tijd nog een beetje snel voorbij daar? En heb je al kunnen wennen? De foto's zien er in ieder geval veelbelovend uit!

Heel veel succes en plezier daar en alvast een fijne vakantie toegewenst!

Groetjes Sabine

• 01 Mei 2011 - 18:52

PH:

Ha zus,

Fantastische foto's! :) Veel plezier met alles. Ben benieuwd naar een foto van een zelf gekweekte aardbei! :)

X